Ajankohtaista

Aloitimme laadunhallintajärjestelmän rakentamisen

01.11.2016

Ateno on aloittanut laadunhallintajärjestelmän rakentamisen perustuen ISO 9001 -standardiin. Tavoitteena on saada sertifikaatti keväällä 2017. Sertifikaatilla haetaan uusia asiakassuhteita sekä parannetaan omaa laadunhallintaa.

ISO 9001 on maailman tunnetuin standardi ja käytetyin johtamismalli, joka perustuu jatkuvan parantamisen filosofiaan. Sitä käytetään toiminnan tasalaatuisuuden varmistamiseen ja se toimii johtamisen työkaluna. Sertifikaatti on todistus yhteistyökumppaneille, että yrityksen prosessit, kuten työskentelytavat, päätöksenteko ja vastuut on määritelty sekä tarvittaessa dokumentoitu.

Haettava laatustandardi vastaa viimeisintä ISO 9001:2015 versiota. Aiempiin laatustandardeihin verrattuna vuoden 2015 standardissa korostuu entistä enemmän johtajuus. Myös byrokratiaa on vähennetty.

– Toimintamme perustuu jo pitkälti ISO 9001 -standardiin, jolloin meidän osaltamme laatusertifikaatti tarkoittaa dokumentoinnin lisäämistä. Toimintamme työkaluna käytämme tällä hetkellä pääasiassa tuotannonohjausjärjestelmää, jolla käsittelemme tilaukset aina asiakkaan tilauksesta toimitukseen asti, Juha-Matti Kujala Atenolta kertoo.

Laatujärjestelmä toimii ennen kaikkea johtamisen työkaluna, sillä standardien vaatimuksissa painotetaan johdon vastuuta. Kujala korostaa, että johto on kaikessa suunnannäyttäjä.

– Johdon päätöksillä on merkittävä vaikutus tuotteen laatuun saakka. Johto asettaa laatuvaatimukset ja toimintastrategian sekä valvoo niiden toteuttamista. Meillä koko organisaatio, eli jokainen työntekijä ja sidosryhmä sitoutuvat laatuvaatimuksiin. Meille on tärkeää, että myös asiakkaamme näkevät, mistä palvelujemme laatu koostuu.

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle